keskiviikko 6. marraskuuta 2019

Kilpailu vai ominaislaatu: pikkukauppa ei kai kilpaile ison marketin kanssa

Joskus olen kuullut sanottavan, että isot marketit kilpailevat pienten ruokakauppojen kanssa tappaen ne.Mutten sitten, kun olen itse käynyt isossa marketissa, ole oikeastaan huomannut sen menevän niin, vaan iso marketti vaikuttaa kovin osaavaiselta ja omistautuneelta ammatilleen ja kouluttavan pikkukauppojen pitäjiä. Muttei kai pikkukauppias ymmärrä isomman näkökulmaa ja taitoeroa. Iso myy suuren vaihtuvuuden vuoksituoretta ruokaa ja taitonsa ja omistautyuneisuutensa myötä hyvälaatuista. Se sopii joillekin asiakkaille, joilla on vaativa työ, esim. savonlinnassa taiteen alan työ, tai mitä nyt keskustassa asuu ihmsiä,joille vaativa työ on tärkeä osa elämää, ja jotkin muualtakin sitten käyvät sellaisessa hyvässä kaupassa. Pieni kauppa taas myy omalle asiakaskunnalleen, joilla on toinen elämäntilanne ja usein eri ammatin vaativuus, ja lasten koulu, joka vaatii erilaista elämäntapaa. Ainakin täällä Savonlinnan Nätkilläsaa vaikutelman, että moni on tietyn tyyppinen ihminen ja niin sopii juuri tietyn kaupan tarjonta, sen suuntautuenisuus, hvyät puolet ja laatu hänelle, ja niin hän saattaa käydäsiinä kaupassa, vaikka asuisi muualla. Ja se kai on ideanakin: on hyvä, että on monenlaisia vaihtoehtoja. savonlinnassa kaupunginosat ovat erilaiset, kussakin tuntuu asuvan jotenkin tuon kaupunginosan tyyppistä väkeä, täällä Nätkillä työelämästä taiteen suuntaan ulos kasvaneen asiantuntijan tyyppistä. Kaupiaan kai tulisi tutustua eri asiakasryhmiin ja siihen, mikä heille sopisi, millainen, syventyä hetken johonkuhun ja sitten polveillen muutamaan muuhun, jne, ja osa pyrkiä ohjaamaan muihin kauppoihin, joiden tyyppisiä ovat. Ja niin kauppojen asiakaskunnat eivät olisi tiettyu alue niinkään vaan monet ko alueelta plus ko alueen tai kaupan erikoispiirteistä pitävät muualta kävijät plus satunnaiset. Ja ihmisten lisäksi myös eläimet tarvitsevat ruokaa, ja kaupan kanssa tekemisissä olevat henkilöt ja ilmiöt, vaikkeivät asiakkaita oliskaan vaan vaikka rikollisia tms ilmiöitä, niin niistä kanssa olisi katsottava, ettämitä etsivät, mitä tarvitsevat, mikä ilmiön dynamiikka on ja miten kauppa sopii tässä toimimaan ihan hyvin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suosi lähellä tuotettua?

 Savonlinnan yritysten yhteydessä usein kuultu kehotus suosia paikallisia tuotteita sai uuden, paljon selkeämmin onnistuneen sisällön, kun j...